top of page
Kirsten Bøgh

Kirsten Bøgh arbejder med en udvidet tolkning af den vesterlandske stilleben og interiør tradition i kombination med mønstre fra persiske tæpper. Hun arbejder dermed med det mellemrum, som strukturer fra den nære virkelighed skaber i forhold til ornamenter fra fjerne kulturer.

Kirsten interesserer sig for Stillebenet og Interiøret, som en kulturel hukommelse. Det kan være det vi finder fashionabelt f.eks. designstolen, den der bløde lænestol fra marskandiseren, krukken, skålen eller blomsterbuketten på bordet. Med andre ord intimsfæren. Derfor maler hun de ting ,som vi omgiver os med i dagligdagen.

De fleste mennesker forsøger igennem de genstande de omgiver sig med at skabe en hjemlighed – fra den hjemløses få og nødtørftige ting, over den almindelige borgers forsøg på at danne en identitet i den måde han eller hun indretter sit hjem på, til dronningen på slottet der omgiver sig med møbler og ting med en lang historie. På den måde byder stillebenet og interiøret på en social vinkel.  individet spejler sig i de genstande som det omgiver sig med, og den fascination af tingenes stille liv udforsker Kirsten i sine værker. Hun arbejder med det intime rum og bruger kolorismen som middel til at skabe denne intimitet. Stolen som vidne for menneskelig handling – genstandenes struktur som udgangspunkt i en malerisk proces med farven som omdrejningspunkt for skabelsen af lys.

I værkerne formindskes og forstørres mønstrene og bliver til tider organiske strukturer, som i malerierne sættes sammen med interiøret eller stillebenet. Interiøret er på samme måde bearbejdet med underliggende toner fra persiske tæppemønstre. Indimellem opstår et rum, der i fraværet af menneskikkelsen, inviterer til, at vi kan træde ind og selv indtage en plads. Andre gange står vi som tilskuere til et tableau – en uopnåelig drøm.

Kirsten arbejder med de modsætninger billedets forskellige lag kan spille ud mod hinanden, så de splintrede elementer bliver sat sammen til en ny helhed. På den måde bliver malerierne et ornament over ”dagligdagens udsigt”.

CV. Kirsten Bøgh

 

f. 1962.

Uddannelse

Det Fynske Kunstakademi. 1991-96.
BA kunsthistorie, Københavns Universitet.2003-06.

Udvalgte udstillinger – Gruppe

• Portnerboligen Sophienholm, Lyngby ”Mellem flade og Rum” med Stine Jespersen, 1921-22

• Galerie Sophie Le Mée , Il de Re “Nordic art”, Frankrig. 2021,22

•Janus- Vestjyllands kunstmuseum ”Mellemrum mellem keramik og maleri” Stine Jespersen, Manuel Canu, Allan Stabell og Kirsten Bøgh,

• Galerie L’Ancien Courrier, Montpellier, soloudstilling. Frankrig. 2018, 20, 22

• Gammelgaard Mellem/Rum. Keramik/Maleri Stine Jespersen, Manuel Canu, Allan Stabell og Kirsten Bøgh, København / Herlev, 2017
• La Galerie Danoise, Arles, Frankrig. 2013,14,15,17.
• Gammelgaard. København, Dk. Atelierhusene 70-års jubilæums udstilling, 2013.
• Lyngby Kunstforenig. København, Dk. 2012.
• Grenen Kunstmuseum, Skagen, Dk. 2012, 13, 14, 15, 16.
• Køge Galleriet, Køge, Dk. Separat udstilling, 2010
• Kunstmesse, Forum København, Dk. Galleri Rasmus, 2010,11, 12, 13, 14, 15, 16.
• Janusbygningen, Tistrup, Dk. Udstilling Ateliehusene, 2008.
• Galleri Leif Jensen, København, Dk. Allan Stabell og Kirsten Bøgh, 2007.
• Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense, Dk. Fyns Amts Kunstpris – Fyns Billedkunstnerværksteder, 2006.
• Århus kunstbygning, Århus, Dk. ”Transparantia”, Indigo Richards og Kirsten Bøgh, 2005.
• Kunstmesse, Galleri Rasmus, Herning, Dk. 2003,04,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,22.
• Galleri Jespersen, Odense, Dk. ”Note In Blue” Separat udstilling. 2001.
• Fyns Kunstmuseum, Odense DK. ”Parafraser”, 2000.
• Banegården Kunst og Kultur, Åbenrå, Dk. ”Tradition og opbrud”, 2000.
• Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense, Dk. ”For eyes and ears” Performance festival, 1999.
• Rendsburg Tyskland. ”Duali:tet” K.E.R.N.-Fyn, 1999.
• Kristiansand, Norge. ”Axis” Performance festival, 1998.
• Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense, Dk. ”For eyes and ears” Performance festival, 1997.
• Galleri Jespersen, Odense, Dk. Dan Jensen og Kirsten Bøgh, 1997.
• Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense, Dk. ”Proms III” 1996.
• Overgaden, København, Dk. ”Happy Together”, 1996.
• Kunstnernes Påskeudstilling, Århus, Dk. 1991, 94.
• Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Dk. 1991.

 

Legater

Oda og hans Svenningsens fond 2005.
Legat fra foreningen for Dansk kunst, der administrerer: Læge Holger Nathnaels Mindelegat, De Ørnborske legater, Ane Ryeholt kunstenerlegat, Marinemaler Benjamin Olsens Legat og Dronning Alexandrines fond.

Udsmykning

Odense Universitetshospital. 2010, 2012.

bottom of page