Udstillingssted & salg af samtidskunst siden 1973
HUSET i Asnæs præsenterer fra d. 19. august til d. 17. september 2017 en udstilling med Maria Engholm og Mads Peter Laursen, udvalgte værker af HUSETs kunstnere, en udstilling med Peter Martensen samt udstillingen »The Show« af Rose Eken i X-RUMMET.
Maria Engholm

Maria Engholm
Maria Engholm arbejder i sit kunstneriske udtryk ud fra perspektiviske genkendeligheder med forstyrrende elementer, der på én gang underbygger og forvrider fortællingen. Malerierne er farvemættede rumlige variationer, der henter deres form fra arkitekturen, fiktive rumligheder, installationer og byens skrammede, men smukke sider.
Maria Engholm er optaget af rum i dobbelt forstand i sine værker. Rummet som en absolut fysisk betingelse, men også rummet forstået som det grænseløse mentale rum, hvor erfaringer af verden aflejres i os som erindringsbilleder, og hvor drømmebilleder næres af virkelighedens stof.
Gennem en til tider fotografisk malemåde peger hendes værker på relationerne mellem den sansbare virkelighed og menneskets indre psykologiske rum.
Maria Engholm maler ofte det, livet flyder over med i bred forstand, og derfor har hun fyldt udstillingsrummet i HUSET i Asnæs med abstrakte forviklinger, veje og knuder. Forviklinger fascinerer Engholm, fordi de bl.a. kan være følelser og livssituationer, der indeholder en indre forvirring samt billeder på et indre fyldt med tankemylder og et blik, der aldrig står stille. Engholms malerier er baseret på et skred mellem flere virkelighedsplaner: Fantasiens, erindringens og iagttagelsens. Snore, tråde, tov, knuder, forløb, veje, kontraster, sten, rum, tankemylder, lys og mørke bliver elementer og lag i hendes værker.
»Det Perfekte Atelier« – kollektive processer af Mads Peter Laursen + Kollektiverne
Mads Peter Laursen arbejder og operer aldrig alene, men altid i kollektive processer. Derfor er værkerne på udstillingen ”Det perfekte Atelier” i HUSET i Asnæs lavet i samarbejde med et kollektiv af kunstnere med blandet baggrund som håndværkere, arkitekter og designere, der inspirerer og arbejder bagved, parallelt og rundt om Mads Peter Laursen. Grundlæggende er der flere ringe i kollektivet: Dream Design, Bureau Detours, kunst og arkitektur kollektivet samt Platformen Institut for (X). Hvor præcis cirklerne krydser og stopper er diffust. De overlapper, understøtter og udvikler hinanden på uforudsigelige og fandenivoldske måder.
»Det Perfekte Atelier« er ikke et konkret sted, men et fysisk og psykisk pejlemærke. Som et uopdaget land undersøger Mads Peter Laursen og kollektivet stikprøver af drømmen om det perfekte. Nogle af værkerne er filosofiske, andre er arbejdsstationer, der er fastfrosset i processen, som en slags nutidens stilleben.
På udstillingen i HUSET i Asnæs medvirker Mads Hvidkjær Binderup, Ella Bulman May, Manjusri Hendrix, Theodor Philip, Asger Lymann, Maria Hvidkjær, Jonas Larsen, Christian Juul, Smed X, Lau Poulsen, Karen Rolighed, Jens Hyldegaard, Esben Pedersen, Laurs Laursen og Milla Charlott i kollektivet omkring Mads Peter Laursen.

Mads Peter Laursen
HUSETs kunstnere udstiller et udvalg af deres værker. HUSETs kunstnere er Anne Rolsted, Birgit Krogh, Bodil Manz, Camilla Hacke, Charlotte Krogh, Dag Aronson, Didder Geisler, Erik Varming, Hanne Løcke, Hans Helge Nielsen, Henriette Duckert, Jytte Rex, Jørgen Albrechtsen, Lone Seeberg, Margrethe Agger, Ole Bjørn, Ole Finding, Poul Erik Nielsen, Torben Heron, Trine Pedersen, Troels Trier og Vuokko Johansen.
1. SAL: Fællesudstilling med HUSETs kunstnere
Peter Martensen

Peter Martesen
HUSET i Asnæs præsenterer en mindre udstilling med værker af Peter Martensen. Martensen viser 3 portrætter, to landskabsbilleder samt en skulptur på sin udstilling i HUSET i Asnæs. Martensen arbejder med det klassiske figurmaleri. Han har et særegnet udtryk i sine malerier, hvor universerne er umiddelbart genkendelige, men også altid rummer et surreelt tvist.
Peter Martensen kendes især for i sine malerier at portrættere anonyme mænd klædt i hverdagens uniformer – f.eks. funktionærens hvide skjorte og mørke benklæder eller lægens hvide kittel. De er placeret i sceniske, (semi-)offentlige rum som kontorlandskaber, læsesale, museumssale, laboratorier, venteværelser, retssale, i færd med at foretage sig nærmest intet. Et særkende ved Martensens billedverden er, at der tilsyneladende sker påfaldende lidt. Og den smule, der sker, forekommer at være bortvendt fra en ydre verden, gådefuldt og ofte mildt absurd.
Martensen beskæftiger sig med det fortællende maleri, der dog i stemning og indhold ikke er enkelt at aflæse. Figurerne bevæger sig, men deres handlinger skaber ofte mere forvirring end afklaring. Det virker som om, der er tale om meningsløs aktivitet uden indlysende begyndelse og afslutning – handlinger der finder sted i genkendelige rum og landskaber, hvor intet helt passer sammen. Fælles for billederne er den melankolske stemning og foruroligende stilhed, der skabes af den manglende kontakt imellem personerne.
Martensen blev uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 1977 og har desuden læst hos Dan Sterup-Hansen på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1982 til 1984. Han debuterede i 1972. Stilistisk tilhører han nyrealismen og anvender ofte fotografiet som udgangspunkt for sine malerier. Han har portrætteret de tidligere formænd for Folketinget, Erling Olsen og Christian Mejdahl. Disse værker hænger i Folketinget.
Arrangement i HUSET i Asnæs søndag d. 17. september kl 14:00: Artist talk med Peter Martensen.
HUSET i Asnæs byder velkommen til en artist talk med Peter Martensen søndag d. 17. september kl 14:00. Her vil Peter Martensen fortælle om sin baggrund samt sin maleriske metode. Der er gratis adgang til arrangementet.
X-RUMMET: Rose Eken – The Show
Billedkunstner Rose Eken arbejder med mange forskellige medier: skulptur, keramik, maleri, tegning/grafik, broderi og miniaturer i pap og tape. Hendes værker bygger grundlæggende på en interesse for ideen om rum og genstande efterladt i rummet. Hun bruger specifikke steder, konkrete genstande og virkelige begivenheder som en ramme til en anden og større fortælling. Eken arbejder med hukommelse, med erindrede stemninger og sindstilstande, fragmenter af individuel og kollektiv historie, der kan samles til et billede af vores fortid og pege på, hvordan vi opfatter verden omkring os her og nu.
Til X-RUMMET har Eken skabt installationen ’The Show’, som består af diverse værktøj i keramik; en trappestige, en sav, en skruemaskine, et vaterpas, skruer mv. Ved væggen står malerbøtter og malergrej og en blændramme klar til at blive spændt op. I vindueskarmen står et halvfuldt askebæger og en takeaway kaffekop – og på gulvet et par tomme ølflasker. Udstillingen er under opbygning. Eken leger på denne måde ikke kun med vores forestilling om rigtigheden i, hvad vi ser – de håndmodelerede, skævvredne keramiske objekter opbygger en illusion om en virkelighed, samtidig med, at de på samme tid nedbryder illusionen. Installationen bliver samtidigt også en humoristisk kommentar til alt det, vi forestiller os, at en kunstudstilling er eller bør være - som slangen, der bider sig selv i halen, folder udstillingen sig ind om sig selv: tidspunktet før udstillingen bliver til selve ’The Show’.

Rose Eken
Rose Eken (f. 1976) er uddannet fra Edinburgh College of Art i Skotland og Royal College of Art i London. Hun bor og arbejder i øjeblikket i København. Hun har gennem de sidste fem år høstet stor anerkendelse for sit kunstneriske virke og haft talrige galleri- og museumsudstillinger både i Danmark og udlandet. Ekens værker er i samlingerne på flere danske museer bl.a. Vejen Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum og AroS, hvor hendes store keramiske installation ’Tableau’ (2015) kan ses udstillet frem til januar 2018. Til januar åbner hendes første soloudstilling på et amerikansk museum, Museum of Contemporary Art i Tucson, Arizona.
Udstillingerne indledes med fernisering lørdag d. 19. juli kl 14-17 og kan ses frem til den 17. september 2017.
For mere information kontakt Mie Thorning Christensen tlf: + 45 30 61 89 07 eller mail: miethorning@husetiasnaes.dk