top of page
Dag Aronson

Kunsthistoriens store mestrer er den tydelige inspiration for Dag Aronson, når han maler parafraser over kunsthistoriens kendte værker. I sine billeder citeres, genfortælles og fortolkes motiver fra malere som Picasso, Watteau, Chagall, Velázquez og Manet. I Aronsons billedunivers bliver Manets fløjtespillende dreng blandt andet fortolket og genskabt i nye versioner. De velkendte motiver ses således i en ny sammenhæng, og Dag Aronson skaber et nyt og nutidigt blik på kunsthistorien, og herved ¨ opstår en dialog imellem vor tid og tidligere tider – mellem en moderne maler og de gamle klassikere.

Særligt to karakterer befolker Dag Aronsons værker – børn og gøglere. Førstnævnte er ofte repræsenteret af en tromme- eller fløjtespillende dreng eller en kostumeklædt pige. Gøglerne vises især som jonglører eller akrobater, der svæver i luften. Både børn og gøglere er i Dag Aronsons kunst eksempler på dem, der på sin vis står udenfor samfundets trædemølle, og de bliver derfor til symboler på fantasien, legen og uskylden.

Den autodidakte billedkunstner Dag Aronson har været en del af HUSET i Asnæs siden 2003.

Legater:

  • Von Ingens-Bergh.

  • H.C.Kofoed.

  • Henry Heerup.

Udvalgte udstillinger:

2017  Grenen Kunstmuseum.

2017  Galleri Rasmus, Kbh. og Odense.

2017  "Portræt nu", Frederiksborg Slot.

2016, 2014, 2011, 2008, 2006, 2003  HUSET i Asnæs.

2010  Roskilde Open.

2010  Ronneby, Sverige.

2010, 2007 Galleri Trap, Korsør.

Bogudgivelser:

»101 kunstnere« 2009.

»Dansk Kunst« 1989 – 1993 - 2002.

Medlem af:

  • Billedkunstnernes Forbund.

  • Kunstnersamfundet.

bottom of page